. http://gdanskpoludnie.pl/ blog Pawła Wiśniewskiego komunikacja Gdańsk Południe : Wizja lokalna urzędnika GZDiZ na osiedlu Pięć Wzgórz i spotkanie z Zarządem Rady Dzielnicy .

30 października 2017

Wizja lokalna urzędnika GZDiZ na osiedlu Pięć Wzgórz i spotkanie z Zarządem Rady Dzielnicy

W zeszłym tygodniu spotkałem się z przedstawicielem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni na osiedlu Pięć Wzgórz. Wspólnie omówiono kilka istotnych spraw dla mieszkańców i kierowców okolicy. 

Na pierwszy ogień skrzyżowanie ulic Wieżyckiej i Świętokrzyską, dokładniej notorycznie blokujący kierowcy owe skrzyżowanie co skutkuje brakiem możliwości wyjazdu z Wieżyckiej zwłaszcza w godzinach szczytu porannego. Sugestia, aby sygnalizator "górny" przestawić przed pasy od strony Kowal. Ponadto do rozważenia zamontowanie barierki ochronnej wzdłuż chodnika, która uniemożliwiałaby dzieciom przechodzenie przez ruchliwą jezdnię w miejscu niedozwolonym i "wymusi" korzystanie z pasów.

Po drugie: przejście dla pieszych przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym "Olimpijczyk" i przeanalizowanie poprawy bezpieczeństwa dzieci uczęszczających do tej placówki.

Po trzecie rondo przy Biedronce i przejście dla pieszych. Propozycja przesunięcia przejścia ok 15-20m w stronę Świętokrzyskiej (krawężnik jest już obniżony) w ten sposób łatwiej będzie przejechać przez rondo i zwiększy się widoczność przejścia (kierowcy po wjechaniu w ul. Bergiela przejście będą widzieć na wprost, obecnie jadąc z góry Porębskiego widoczność jest dość ograniczona). 


Po czwarte: parkowanie wzdłuż górnej części ulicy Porębskiego. Wynegocjowano zmianę decyzji GZDiZ dotyczącej objęcia całego odcinka od ronda Dulina/Porębskiego zakazem parkowania i postoju. Niebawem nastąpi ponowienie oznakowania (B-36) na wysokości Porębskiego 54 do skrzyżowania z Kłoczkowskiego (wyeliminowanie parkowania na odcinku ok 10-15m), auta obecnie parkujące na tym odcinku stoją niezgodnie z prawem (znak B-36 zlokalizowany za rondem obowiązuje do skrzyżowania z Kłoczkowskiego). Nowe oznakowanie poprawi widoczność i bezpieczeństwo kierowców wyjeżdżających od strony sklepu Emi oraz piekarni Mielnik. Warto dodać, że niebawem powinien zostać usunięty znak A-5 skrzyżowanie równorzędne, który jest według urzędnika GZDiZ błędnym oznakowaniem "skrzyżowania" Porębskiego z Kłoczkowskiego.


Na spotkaniu w siedzibie Rady Dzielnicy Ujeścisko-Łostowice omówiono:

1. Wydłużenie zielonego światła na skrzyżowaniu Bergiela – Świętokrzyska.
Ułatwi wyjazd mieszkańcom/kierowcom z Bergiela w kierunku Świętokrzyska.

2. Przywrócenie pierwszeństwa w ciągu ul. Porębskiego 9-31 via Bergiela do Świętokrzyskiej.
Poprzez rondo (przy Biedronce) mieszkańcy os. Pięć Wzgórz stracili pierwszeństwo wyjazdu z osiedla. Przywrócenie pierwszeństwa ułatwi Nam wyjazd z miejsca zamieszkania. To jedyna droga umożliwiająca wyjazd z osiedla.

3. Poszerzenie łuku skrętu z ul. Bergiela/Świętokrzyska w kierunku obwodnicy.
Zmiana przyspieszy wyjazd z ul. Bergiela.

4. Wykonanie zatoki autobusowej na przystanku Porębskiego 1933 (linia 295) kierunek Pętla Łostowice – Świętkrzyska.
Przy dużym nasileniu ruchu samochodowego poprawi bezpieczeństwo pasażerów komunikacji miejskiej i usprawni ruch na Bergiela.

5. Podjęcie działań mających na celu uniemożliwienie kierowcom blokowania wyjazdu przez skrzyżowanie Wieżycka – Świętokrzyska.
Kierowcy wjeżdżają na skrzyżowanie bez możliwości opuszczenia i blokują wyjazd. W ten sposób na zielonym świetle nie można wyjechać z ul. Wieżyckiej.

6. Przesunięcie przejścia dla pieszych na ul. Bergiela o około 15-20m w kierunku Świętokrzyskiej.
Kierowcy, którzy ustępują pieszym nie będą blokować skrzyżowania (ronda) przy Biedronce Porębskiego/Bergiela. Krawężnik jest już obniżony należy wymalować nowe przejście i oznakować oraz zlikwidować dotychczasowe. Około 7m obok obecnego przejścia dla pieszych jest inne. 

7. Parkowanie wzdłuż Porębskiego od nr 54.
Auta stojące na jezdni zasłaniają widoczność. Poprawa bezpieczeństwa.

8. Połączenie Porębskiego z Jabłoniową (szkoła).
Brak dojścia do osiedli przy ul. Jabłoniowej oraz do budowanej szkoły i przedszkola. W konsekwencji brak dojścia do pętli „Warszawska”.

9. Zachodnia Linia Autobusowa obejmująca swym zasięgiem tzw. „Górny taras” miasta.
Nikłe szanse na powstanie linii.

10. Niebezpieczny wyjazd z łódzkiej w Havla.
Auta wjeżdżają bezpośrednio na zewnętrzny lewy pas, nie posiadając odpowiedniej widoczności i stwarzają zagrożenie dla nadjeżdżających od strony centrum.

11. Poprawa przepustowości skrzyżowań na Jaworzniaków i Kowalach.
Światła blokują wyjazd w stronę obwodnicy (stoi Świętokrzyska, Porębskiego, Człuchowska)

12. Działania Rady Dzielnicy na rzecz mieszkańców osiedla Pięć Wzgórz.
Wizytacja radnych na osiedlu Pięć Wzgórz.











18 komentarzy:

  1. mam pytanie w sprawie pkt. 8 - czy oprócz chodnika (w końcu!) miasto planuje także wybudować drogę dojazdową?

    OdpowiedzUsuń
  2. Miasto nie ma pieniędzy na chodnik łączący os. Pięć Wzgórz z Jabłoniową i Warszawską. Otrzymałem propozycję od urzędników, aby złożyć taki projekt w kolejnej edycji Budżetu Obywatelskiego i rozważam to.
    Droga tzn. Nowa Unruga to bardzo daleka przyszłość. W najbliższych 10 latach nie spodziewalbym się jej budowy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Posypały się mandaty, a ludzie nie mają gdzie zaparkować samochodów, brawo..
    Czemu to ma służyć? bo wygląda na zwykłą złośliwość wobec mieszkańców

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na wizji ustalono, że znaku B36 za skrzyzowaniem z Kłoczkowskiego nie będzie właśnie po to, abyśmy mogli parkować na odcinku Porebskiego od skrzyżowania z Kłoczkowskiego do końca ulicy.
      Podejrzewam, że ktoś z mieszkańców zgłosił...
      W tygodniu rozmawiałem z GZDIZ i zapowiadają lada chwila zmiany.
      Można parkować po drugiej strony ulicy.

      Usuń
    2. Tak z czystej ciekawości, kim jest ów tajemniczy urzędnik, którego wizje są tu realizowane?

      Usuń
    3. Może po prostu trzeba pomyśleć, czy nie zlikwidować pasa zieleni i w zamian udostępnić ludziom parkowanie pod oknami ?

      Usuń
    4. Kim jest urzędnik, który był na wizji?
      Po uzyskaniu informacji nt. zakazu parkowania wzdłuż górnej/prawej strony Porebskiego (jadąc od Świętokrzyskiej) poprosiłem pracownika GZDiZ inżynierii ds. ruchu, aby spotkac sie w tetenie i zmienić decyzję.
      Obecnie wciąż czekamy na usunięcie znaku, który jest za skrzyzowaniem z Kłoczkowskiego.
      Dane personalne zostają do mojej wiadomości.

      Usuń
    5. Czy zlikwidować pas zieleni?
      Wzdłuż Porębskiego planowane są miejsca postojowe. Działanie jest w rezerwie budżetowej na 2018 rok.
      Czyli nic pewnego.

      Usuń
    6. Posypały się mandaty...
      Z otrzymanych informacji to nie są mandaty. Kierowcy otrzymali wezwania, które fakt mogą zakończyć się mandatem lub pouczeniem. Straż Miejska wie, że ten znak jest błędnie umiejscowiony i nie będą robić mieszkańcom problemów jeśli NIE BĘDZIE zgłoszeń od mieszkańców gdyż na zgłoszenie muszą podjąć interwencje.

      Usuń
  4. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to sugeruję przyjrzeć się przypadkom przechodzenia pieszych przez Świętokrzyską, którzy chcą się przedostać z Karkonoskiej na Bergiela. Tam kiedyś może dojść do wypadku.

    OdpowiedzUsuń
  5. Faktycznie to bardzo niebezpieczne. Jednak to pieszy na własną odpowiedzialność dopuszcza się tego.

    OdpowiedzUsuń
  6. Punkt 2 i 8. Obecnie niewiele już brakuje aby Świrskiego "doszła" do Człuchowskiej. Z tej ostatniej widać blok jak na dłoni, ale ani dojść, ani dojechać.
    Miasto natomiast robi chodnik w przeciwną stronę Świrskiego (wzdłuż parku do Porębskiego). A efekt byłby gdyby doszli do Człuchowskiej. Albo zrobili choć połowę dystansu od Porębskiego do Jabłoniowej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z Tobą. Na spotkaniu z Zarządem Rady Dzielnicy pytałem o połączenie do Czluchowskiej. Nic nie wiedzą 😐
      Chodnik do Jabloniowej rozważam złożyć projekt do Budżetu Obywatelskiego.

      Usuń
  7. Od ostatniego zakrętu na Porębskiego do płotu szkoły (od strony Porębskiego) będzie około 500 metrów. Szkołą powstanie na historycznym terenie Zakoniczyna (przy samej jego granicy). W linii prostej do Jabłoniowej będzie od niej tak samo daleko jak do Porębskiego!

    OdpowiedzUsuń
  8. Gdyby nie reforma oświaty to chyba tam miałoby być nasze rejonowe gimnazjum. Chyba, że nie, ale to byłby kolejny absurd (zamiaść iść 500 metrów to jechać ponad 4 km na Chełm). A chodzi o to, że jak mogą władze nie widzieć konieczności budowy tam połączenia? Przecież wiadomo, że Nowa Unruga czy Nowa Bulońska Południowa to ~2050 rok. W tej sytuacji (biorąc pod uwagę również, a właściwie przede wszystkim pętli tramwajowej) potrzebna jest prowizorka a'la nasza płytowa Unruga/Człuchowska. Wielkie miasto Gdańsk na to nie stać? Morze możliwości podobno. Co oni, chcą się chwalić Nową Bulońską Północną, Nową Warszawską, nową szkołą, a my mamy to widzieć z odległości 0,5 km i nie móc z tego korzystać? Przepraszam, ale to chyba kogoś pojebało (piszę to z całą powagą i świadomością).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miasto ma kasę ale wolą ją przeznaczyć na remonty istniejących dróg np chlopskiej niż na budowae nowych dróg nawet tych z plyt czy kostki brukowej... pewnie czekają aż deweloper (robyg) wybuduje budyneki do naszego osiedla wtedy problem sam się rozwiąże... szkoda bo praktycznie nic sie nie dzieje w celu poprawy infrastruktury drogowej. Zamiast nowej bulonskiek poludniowej wystarczy zainwestować w budowę dróg lokalnych tj. juz wspominane połączenie porebskiejgo z jablonoowa, nowy wjazd na ujescisko czy połączenie czluchowskiej z przemyską. Pewnie koszt byłby tańszy a korzyści wieksze...

      Usuń
  9. Rozważam złożyć projekt do Budżetu Obywatelskiego, ale w moje opinii tale inicjatywy powinno Miasto w inny sposób finansować.

    OdpowiedzUsuń