W jaki sposób mieszkańcy Gdańsk – Południe wrócą do domu w godzinach wieczornych? Tym razem do kolejnej analizy komunikacji miejskiej funkcjonującej w południowej części Gdańska skłoniła mnie rozmowa z urzędniczką, którą miałem przyjemność poznać na spotkaniu Prezydenta z mieszkańcami Siedlec i Wzgórza Mickiewicza.
Mając na uwadze sygnały mieszkańców sprawdziłem jak kursują linie autobusowe obsługujące południową część Gdańska. Analiza obejmuje wieczorne - ostatnie kursy w kierunku południowych osiedli.
Potrzebny jest dodatkowy kurs przed godz. 23, który mógłby również pojechać przez Zakoniczyn aż na Jaworzniaków.
Mieszkańcom Zakoniczyna potrzebna jest lepsza oferta komunikacji miejskiej.
1. Dodatkowe wieczorne kursy pomiędzy godz. 22.00 - 23.00
2. Nowe kursy w godz. 17-22
3. Wydłużenie trasy 295 i/lub "wpuszczenie" kolejnej linii w osiedle Pięć Wzgórz (Zakoniczyn).
Ponadto mieszkańcy Ujeściska ostatni kurs linii 118 z Dworca PKP mają już o godz. 22.31, co warto podkreślić autobus ten obsługuje rejon Chełma - pasażerowie tej linii z pewnością ucieszyliby się z dodatkowego późnowieczornego kursu przed pierwszym kursem N4.
Kolejny raz analizuję rozkłady jazdy w południowej części Gdańska i ponownie mało atrakcyjną tym razem w godzinach wieczornych ofertę transportu publicznego posiada Zakoniczyn z jedną z najbardziej zamieszkałych ulic naszego miasta - Porębskiego.
Warto dodać, że o godz. 23.32 na pętle Łostowice-Świętokrzyska według rozkładu przyjeżdża ostatni tramwaj nr 6, a autobus 295 odjeżdża niemal godzinę szybciej...
Pragnę po raz kolejny zwrócić uwagę, że Zakoniczyn (osiedle Pięć Wzgórz) obsługiwany jest przez jedyną i najkrótszą linię autobusową nr 295 w Gdańsku! Najkrótszą i dodatkowo z podziałem rozkładu jazdy na rok szkolny i okres wakacji/ferii – niestety to nie zachęca do korzystania z komunikacji miejskiej…
Dlaczego linię 295 obsługuje tylko wysłużony tabor (autobusy dwudrzwiowe)?
Dlaczego linię 295 obsługuje tylko wysłużony tabor (autobusy dwudrzwiowe)?
Mieszkańcy poprzez ograniczoną ofertę przewozową zmuszeni są do częstych przesiadek i uzależnieni od innych linii! Przesiadki są problematyczne (niedopasowane rozkłady, opóźnienia, zimno, awarie), w konsekwencji to wydłużony czas dotarcia do miejsca docelowego. Nadmieniam, że okoliczne osiedla posiadają zdecydowanie lepszą ofertę komunikacyjną na przykład:
- Jaworzniaków: linia 155 do PKM Jasień i pętli Łostowice-Świętokrzyska, 262 bezpośrednio do Wrzeszcz PKP, 156 do pętli Siedlce…
- Ujeścisko: linia 118 bezpośrednio do centrum, 174 do Siedlec i/lub Otomina, 156 Siedlec i/lub Jaworzniaków, 164 do Kiełpinek PKM i/lub Wrzeszcz PKP- Zakoniczyn (os. Pięć Wzgórz): linia 295 TYLKO do pętli Łostowice-Świętokrzyska…
Warto nadmienić, że w ramach podziału administracyjnego osiedle Pięć Wzgórz podlega "pod" Radę Dzielnicy Ujeścisko-Łostowice jednak mimo szczerych chęci mieszkańcy nie mają możliwości swobodnego poruszania się po dzielnicy i zmuszeni są do korzystania aż z trzech środków komunikacji (autobus-tramwaj-autobus)…a mieszkańcy Ujeściska obsługuje kilka linii autobusowych: 118, 174, 156 i 164.
Brak połączenia osiedla Pięć Wzgórz (m.in.: ul. Porębskiego) liniami autobusowymi z Ujeściskiem, Kowalami, Chełmem, Orunią, rejonem Jaworzniaków wręcz zmusza nas do rezygnowania z komunikacji na rzecz samochodów…to też systematycznie czynią mieszkańcy, co przekłada się na mniejszą ilość zakupionych biletów okresowych i mniejsze wpływy do budżetu miejskiego. Warto podkreślić, że od 22.01.2018 roku linia 295 została skorygowana o dwa dodatkowe, poranne kursy.
Osobiście już nie korzystam z komunikacji miejskiej. Częstotliwość kursowania, brak bezpośrednich połączeń i strata czasu to główne powody dlaczego zrezygnowałem i przemieszczam się samochodem.