02 sierpnia 2018

Potrzebne bezpieczne przejście dla dzieci i ich rodziców - [urzędnicy odpowiadają: progi]

O potrzebie bezpiecznego dojścia do przedszkola przy ul. Dąbka pisano już wielokrotnie. Postanowiłem jednak zapytać urzędników: Dlaczego w pobliżu jest przejście zapewniające bezpieczną drogę do domu mieszkańcom ul. Człuchowskiej, a obok przedszkola takiego nie ma? 


Odpowiedź Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni (Dział Inżynierii Ruchu):
W nawiązaniu do Pana informacji w kwestii braku oznakowania przejść dla pieszych w rejonie skrzyżowania ulic: Unruga – Dąbka Zespół ds. Zarządzania ruchem informuje, że podtrzymuje swoje stanowisko w sprawie nie wyznaczania znakami pionowymi oraz poziomymi przejść dla pieszych. Doświadczenia w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego dowodzą, że wśród krajów Unii Europejskiej,  Polska przoduje w ilości wypadków z udziałem pieszych przy jednocześnie proporcjonalnie najwyższej liczbie wyznaczonych przejść. Zdaniem wielu ekspertów wynika to m. in. z nierozważnego lokowania przejść dla pieszych poza układem drogowym bezwzględnie wymagającym wyznaczania tego typu miejsc. Skutkuje to spowszechnieniem tego elementu organizacji ruchu, a w konsekwencji brakiem właściwej reakcji kierowców (brak ograniczenia prędkości, brak szczególnej uwagi na otoczenie jezdni) w tego typu lokalizacjach. Pieszy natomiast nie rozgląda się, od razu wchodzi na przejście dla pieszych, mając złudne poczucie bezpieczeństwa wynikające z tego, że chroni go prawo ruchu drogowego na przejściach dla pieszych.  Potwierdzają to również publikowane badania różnych polskich jednostek badawczych. Z przekazanych informacji z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku wynika, że w latach 2016-2018 na ulicach: Unruga, Człuchowska, Dąbka  nie doszło do żadnego zdarzenia drogowego z udziałem pieszych, co świadczy o tym, że taka organizacja ruchu się sprawdza, a pieszy zachowuje większą ostrożność przy przekraczaniu jezdni. Tym niemniej biorąc pod uwagę potrzebę utrzymania optymalnego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego w strefach ograniczonej prędkości oraz uspokojonego ruchu podjęta została decyzja o budowie dwóch progów zwalniających w przedmiotowej lokalizacji. W odniesieniu do przedstawionych przez Pana przykładów wyznaczonych przejść dla pieszych za pomocą oznakowania pionowego i poziomego w strefach uspokojonego ruchu informujemy, że będą one sukcesywnie likwidowane w celu uzyskania jednoznacznej i jednolitej zasady w zakresie komunikacji pieszej.
Treść wysłanej wiadomości do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni:

Dzień dobry,
Chciałbym, aby ktoś z osób merytorycznie odpowiedzialnych zastanowił się nad słusznością malowania przejść…
Brak przejścia przy przedszkolu jednak kilkaset metrów wcześniej przejście dla mieszkańców jest…
Ponad 20 przejść dla pieszych odmalowano na Ujeścisku, każde było tak ważne??? Ważniejsze niż bezpieczeństwo małych pociech i ich rodziców? 
Więcej tutaj:
Poproszę o odpowiedź...


Poniżej kilka zdjęć obrazujących przejścia dla pieszych na gdańskim Ujeścisku:






Na koniec dodam tylko, że nie jestem zwolennikiem progów zwalniających jednak widząc zachowania kierowców uważam, że jest to stosunkowo skuteczna metoda. Pomijam wątek stanu technicznego samochodów po codziennych i wielokrotnych przejazdach przez wspomniane progi...

Niebawem analiza przejść dla pieszych w innych okolicach Gdańsk-Południe.
Będą kolejne boiska

Będą kolejne boiska

O budżecie obywatelskim

O budżecie obywatelskim

Będzie bezpieczniej

Będzie bezpieczniej

Komunikacja miejska

Komunikacja miejska