08 września 2023

Zmiany na 213 i uruchomienie 176 - analiza

Paweł Wiśniewski
Nie wszystkim spodobały się zmiany wprowadzone z początkiem roku szkolnego w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Publikuję poniższy tekst, aby szerszemu gronu przedstawić opinię o uruchomieniu nowej linii 176 i korekcie w rozkładzie jazdy 213. Przypominam mieszkańcom, że niektórzy "dostali" nowe linie (nowa trasa) 118, a jeszcze inne osiedla straciły część kursów np. 108 i 208. Zapraszam do lektury.

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku hucznie ogłosił zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Jak napisano w komunikacie cyt. "Największą różnicę odczują mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska i okolic."
Postanowiliśmy więc przyjrzeć się rozkładom jazdy autobusów 213 i 176 i je przeanalizować - piszą autorzy tekstu.

Na stronie ZTM opublikowane zostały rozkłady dla linii 213 i nowej linii 176 do Borkowa obowiązujące od 4.09.2023 r. Zebraliśmy je w jednej tabeli i porównaliśmy z obowiązującym rozkładem linii 213 (przyp. red. przed zmianami).
Opracowanie: Przemysław Haluk i Wojciech Trzciński

Opracowanie: Przemysław Haluk i Wojciech Trzciński
Rano dla mieszkańców Gdańska niewiele się zmieni:
Zauważalny dla mieszkańców Borkowa może być brak połączenia w okolicach godziny 6:00 z Hokejowej (odjazdy zaplanowane są na 5:32 i 6:32). Zakładając, że dojazd do Gdańska Śródmieścia zajmuje o 6:32 około 50 minut pasażer dotrze tam około 7:22. Wystarczająco jeśli ktoś pracuje w Centrum natomiast za późno, jeśli miejsce pracy/szkoła mieści się na Przymorzu/Wrzeszczu/Oliwie. Przypomnijmy, że mieszkańcy Borkowa nie mogą w ramach swojego biletu miesięcznego podróżować SKM więc logicznym będzie kontynuowanie podróży tramwajem.

Między 7:00 a 7:59 zlikwidowany zostanie 1 kurs linii 213, w zamian uruchomione zostaną 2 kursy linii 176 – zakładając, że oba autobusy dojadą na Olimpijską pełne w połowie – nie zmieni się nic, jeśli jednak potoki będą większe – mieszkańcy Gdańska fizycznie stracą 1 połączenie.

Niezrozumiała dla nas jest realizacja kursu o 8:32 na linii 176 – czy nie lepiej ten kurs przesunąć na godzinę 6:00 ? Jest to na tyle późny kurs, że z dużą dozą prawdopodobieństwa będzie woził powietrze.

Paweł Wiśniewski
Dużo gorzej sytuacja wygląda w popołudniowym szczycie oraz wieczorem:

Po godzinie 18 takt zmniejszony zostaje z co 15 minut do co 20 minut (1 kurs na godzinę mniej).
Rozkład po godzinie 19:00 nie ma zachowanego taktu. Kursy realizowane będą o 19:00, kolejny 40 minut (!) później, następny po 10 minutach (19:00, 19:40, 19:50). A wystarczyło kurs z 19:40 przesunąć na 19:25…
Paweł Wiśniewski

Troszkę lepiej, choć wciąż źle wyglądają godziny kursów o 20: 213 odjedzie z Hokejowej o 20:09, kolejny autobus (176) 31 minut później i 10 minut później kolejny 213. Tutaj lepiej wyglądałby kurs o 20:30.

Między 15:00 a 17:59 linia 213 (która już teraz jest na granicy pojemności) straci aż 5 (!) kursów – 2 o godzinie 15, 2 o godzinie 16, 1 o godzinie 17. W zamian zostanie w tym przedziale uruchomione 6 kursów linii 176. Próbuje się więc przewieźć większą ilość pasażerów de facto tą samą ilością kursów. Jeśli nie zostaną skierowane autobusy przegubowe do obsługi linii 213 (co zdarza się już wieczorami) – część pasażerów nie będzie w stanie wsiąść do pojazdów.
Nie pozostanie to bez wpływu na korki w mieście – czeka nas kolejna fala przesiadki ze zbiorkomu do aut prywatnych…

Niestety całość wygląda tak, że zmiany nie będą przyjazne ani dla Borkowa (pomimo dopłaty ze strony Gminy Pruszcz Gdański) ani dla mieszkańców Gdańska. Ostre cięcie w ZTM trwa w najlepsze…
Miało być dobrze a wyszło jak zawsze...

Przemysław Haluk - Przewodniczący Rady Dzielnicy Orunia Górna-Gdańsk Południe
Wojciech Trzciński - aktywny mieszkaniec

Będą kolejne boiska

Będą kolejne boiska

O budżecie obywatelskim

O budżecie obywatelskim

Będzie bezpieczniej

Będzie bezpieczniej

Komunikacja miejska

Komunikacja miejska