. Blog o rozwoju południowych dzielnic Gdańska: „Wyborcza” mówi SKM, Radni trzech południowych dzielnic: zacznijmy od BUS PASA! .

11 czerwca 2019

„Wyborcza” mówi SKM, Radni trzech południowych dzielnic: zacznijmy od BUS PASA!

W maju wspólnie z radnymi sąsiednich dzielnic Jasień oraz Orunia Górna - Gdańsk Południe postanowiliśmy zaprosić na Ujeścisko-Łostowice redaktora Gazety Wyborczej. W związku z propozycją wydłużenia linii SKM  w rejony południowych osiedli zaproponowaliśmy własną, tańszą i łatwiejszą do realizacji propozycję.
W wizji lokalnej udział wzięli:
-Michał Jamroż (Gazeta Wyborcza)
-Tomasz Torcz (Przewodniczący Rady Dzielnicy Jasień)
-Przemysław Haluk (Przewodniczący Rady Dzielnicy Orunia Górna - Gdańsk Południe)
-Paweł Piotr Wiśniewski (ja, Radny Dzielnicy Ujeścisko-Łostowice, pomysłodawca bloga, którego właśnie czytasz).

Treść postulatu:
Przedstawiciele trzech dzielnic proponują nowy szlak komunikacji, który usprawni i przyspieszy podróżowanie transportem publicznym po obszarze Gdańsk – Południe. Droga wyłącznie dla komunikacji miejskiej i służb ratunkowych.

Pomysł:
W ramach budowy odcinka ul. Nowej Bulońskiej Południowej, powstała droga techniczna od węzła Ujeścisko przy ul. Warszawskiej, wzdłuż Centrum Edukacyjnego Jabłoniowa, aż do zbiornika Świętokrzyska I. Niewiele brakuje do połączenia z ul. Porębskiego – wystarczy utwardzić (np. płytami betonowymi) odcinek długości ok. 500m.

W obowiązującym MPZP Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego nr 1823 przeznaczono nawet teren pod rezerwę drogową. Proponowane połączenie wpisuje się w strukturę podziałów geodezyjnych – wykorzystuje działki 0074.8/3, 0074.8/227 i 0074.8/226 czyli zgodnie z planami realizacji przez Miasto Gdańsk. Należy jednak ograniczyć poruszanie się proponowanym łącznikiem wyłącznie do komunikacji miejskiej i służb ratunkowych – zakazując ruchu aut prywatnych.

Połączenie ul. Porębskiego z Nową Bulońską Południową diametralnie zmieni funkcjonalność komunikacji miejskiej w południowej części Gdańska. Mieszkańcy uzyskają wygodny dojazd do Centrum Edukacyjnego Jabłoniowa, a także możliwość dotarcia do dużego powstającego węzła przesiadkowego „Ujeścisko”. Stąd będą mogli skorzystać z autobusu w stronę PKM na Jasieniu, tramwaju na „morenę” i PKM Brętowo, a w niedługiej perspektywie również połączenia wzdłuż ul. Nowej Warszawskiej. Takie rozwiązanie ma potencjał znacząco zmniejszyć strumień samochodów na ul. Świętokrzyskiej i al. Havla - mieszkańcy mając wygodne i szybkie połączenie w stronę ul. Jabłoniowej, Wrzeszcza i Oliwy, chętnie przesiądą się do komunikacji miejskiej.

Zwracamy uwagę na potrzeby sporego osiedla Pięć Wzgórz obsługiwanego przez proponowane połączenie. Jego mieszkańcy w inicjatywie pt. ”Walczymy o lepszą komunikację” organizowanym przez pomysłodawcę bloga gdanskpoludnie.pl, wyrazili chęć korzystania z transportu publicznego, ale również konieczność polepszenia oferty przewozowej. Należy podkreślić, że ul. Porębskiego to jedna z najbardziej zaludnionych ulic w południowej części Gdańska – ok. 3000 mieszkańców. Mieszkańcy oczekują bezpośrednich połączeń do Wrzeszcza, Kowal i PKM. Tymczasem dysponują najkrótszą linią autobusową w Gdańsku kursująca tylko do pętli Łostowice-Świętokrzyska, podczas gdy sąsiednie osiedla obsługiwane są przez bezpośrednie linie właśnie w w/w rejony.
Niemal pół tysiąca mieszkańców poparło postulat, który został wręczony śp. Pawłowi Adamowiczowi w październiku ubiegłego roku. Zarówno Pan Wiceprezydent Piotr Grzelak w październiku oraz Piotr Borawski w lutym deklarowali rozwiązanie i poprawę – do chwili obecnej brak odpowiedzi ZTM w Gdańsku.

Plusy BUS PASA:
-szybka linia autobusowa dla południowych dzielnic Gdańska
-oszczędność czasu dla pasażerów
-większa dostępność i atrakcyjność transportu publicznego
-udostępnienie węzła „Ujeścisko” dla mieszkańców dzielnicy Ujeścisko-Łostowice
-odciążenie ul. Świętokrzyskiej i Al. Havla od ruchu komunikacji miejskiej i prywatnej
-umożliwienie korzystania z zajęć w Centrum Edukacyjnym Jabłoniowa szerszej grupie mieszkańców Gdańska
-połączenie dwóch dużych dzielnic Jasienia i Ujeścisko-Łostowice
-nowe możliwości skomunikowania trzech południowych dzielnic: Ujeścisko-Łostowice Jasień i Orunia Górna-Gdańsk Południe 
-dogodny dojazd do w Centrum Edukacyjnego Jabłoniowa oraz planowanego lodowiska i pływalni
-nowa siatka połączeń dla Zarządu Transportu Miejskiego 
-oszczędności wozokilometrów dla ZTM i możliwość polepszenie oferty w innych rejonach 
-możliwość szybkiego dotarcia na interwencje służb ratowniczych (m. in.: Straż Pożarna z lokalizacji przy ul. Jabłoniowej).

W celu realizacji BUS PASA należy:
-przeanalizować zasadność inwestycji przeprowadzając konsultacje społeczne
-zapewnić miejsca postojowe w ilości ok. 50 mieszkańcom ul. Porębskiego (realizacja w 2019r); obecnie parkują wzdłuż ulicy, co utrudnia poruszanie się autobusów
-wydłużyć prawoskręt z ul. Świętokrzyskiej w ul. Bergiela
-wydłużyć zatokę autobusową przystanek ”Zakoniczyn” (wg. GZDiZ projekt opracowywany w 2018r); podwójna zatoka zapewnieni bezpieczny postój

Zdjęcie wykonane z lotu ptaku to uprzejmość naszego sąsiada Dawida:).







8 komentarzy:

  1. Kompletnie nie rozumiem zestawienia tej propozycji z wydłużeniem trasy SKM. SKM mialoby znaczenie dla całego Południa, ta propozycja w zasadzie tylko dla mieszkańców jednego osiedla (czy też rejonu) 5 wzgórz. I pisanie że to "diametralnie zmieni funkcjonalność komunikacji miejskiej w południowej części Gdańska" to gruba przesada. Jak skorzystają na tej zmianie mieszkańcy rejonu Havla czy Guderskiego? W jaki sposób odciąży to Havla od komunikacji miejskiej? Jaka korzyść jest dla mieszkańców Orunii Górnej? Doceniam, że starasz się lepiej skomunikować swoje osiedle, ale ubieranie tego w hasła diametralnych zmian w Gdańsku Południe i łączenie z wydłużeniem trasy SKM jest po prostu słabe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz.
      Propozycja łącznika to nowe możliwości skomunikowania trzech południowych dzielnic: Ujeścisko-Łostowice, Jasień i Orunia Górna-Gdańsk Południe.
      Wybrane linie autobusowe będzie można przekierować z zakorkowanej Havla i skierować na stosunkowo szybki proponowany bus pas. Dzięki lepszej tzn. szerszej siatce połączeń może wiele osób zrezygnować z aut prywatnych właśnie na rzecz transportu publicznego. Mniej aut na Havla! Przypominam, że współautorem postulatu „Wyborcza mówi SKM, Radni trzech południowych dzielnic: zacznijmy od bus pasa!” jest Przemysław Haluk – Przewodniczący Rady Dzielnicy Orunia Górna – Gdańsk Południe, który również widzi potencjał dla swojej dzielnicy w proponowanym łączniku. Autobus 113, 213 czy 175 zamiast jechać przez pętle Łostowice-Świętokrzyska mógłby również jechać przez łącznik…
      Ponadto podczas wcześniejszych rozmów radni dzielnicy Ujeścisko-Łostowice też chcieliby skomunikowania Ujeściska z osiedlem Pięć Wzgórz w ramach jednej administracyjnej dzielnicy.
      Odpowiadając na pytanie dotyczące potrzeb mieszkańców ul. Guderskiego/Jaworzniaków – to mając na uwadze, iż ten rejon obsługiwany jest przez linie 156, 262, 155 i 115 tzn 4 linie odpowiedź jest oczywista…

      Usuń
  2. Zgadza się.
    Lokalnie można będzie uzyskać namiastkę SKM POŁUDNIE:przesiadka z autobusu w tramwaj a ztramwaju na PKM (w Brętowie, jeśli zrobią taką linię tramwajową). Skomunikowanie, opłaty. Lepiej niż teraz, daleko do ideału. Niemniej można się cieszyć jeśli to powstanie. Pytałem o to od dawna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. SKM to projekt kosztowny i odległy terminowo w realizacji choć ciekawy...
      Proponowany bus pas to propozycja możliwa do realizacji i droga będąca w planach miejskich.

      Usuń
  3. Tak sobie myślę, że zamiast przechodzenia przez obecne oczywiste i słuszne utyskiwania i próby naprawienia tej niedopracowanej inwestycji trzeba było:

    1. Nie przedłużać linii tramwajowej do szkoły, ale od razy wykonać buspas z pętli do Porębskiego. Wersja lepsza. Pętla jako koniec i początek tras, miejsce przesiadkowe itd. A też naturalne przedłużenie kursów linii 295.

    ALBO

    2. Przedłużyć linię tramwajową JEDEN przystanek dalej, na wysokość Kłoczkowskiego i NA RAZIE zapomnieć o buspasie.


    To naprawdę takie skomplikowane POMYSLEĆ DALEKOWZROCZNIE?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nasza propozycja: Tomek Torcz – RD Jasień, Przemek Haluk – RD Orunia Górna-Gdańsk Południe i ja, Paweł Wiśniewski – RD Ujeścisko-Łostowice dotyczy właśnie opisanego przez Ciebie rozwiązania w pkt. 1. Jednocześnie wykorzystując potencjał łącznika można zmienić trasę np. linii 213 i/lub 255 (żadnych decyzji nie ma), aby mieszkańcy szerszej grupy południowej części Gdańska skorzystali na stosunkowo szybki dotarciu do nowego węzła przesiadkowego.

      Usuń
  4. Rejon Guderskiego - mimo że znacznie lepiej skomunikowany niż 5 wzgórz, też nie ma jakoś super. Niby 4 autobusy, ale poszczególne fragmenty tak naprawdę mają po 2, bo trasy kończą się na Jaworzniaków. A w weekend w zasadzie po 1. Ale ja nie domagam się tu poprawy - podałem to jako przykład. Bo tak jak pisałem - piszesz o wielkiej zmianie, a dotyczy tak naprawdę jednego osiedla. No i plusów na pół strony, a tak naprawdę to 2-3 , powtarzające się. W połączeniu z dzisiejszym artykułem w GW oraz podpięciem się pod temat SKM nie da się nie odnieść wrażenia, że pod hasłem wielkiej zmiany ma być po prostu lepiej skomunikowane jedno osiedle. Żeby było jasne - nie twierdzę że nie powinno być, i życzę powodzenia, tylko propaganda aż bije po oczach.
    A wracając do meritum, to jakie są konkretne proponowane trasy autobusów. Jak 113 i 213 miałyby jechać tym łącznikiem, skoro nawet nie jada Havla? W rozładowanie korków i nagle przerzucenie się ludzi na komunikację to nie wierzę. Deklaracje deklaracjami, a w pracy na czas trzeba być.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Propozycja radnych trzech południowych dzielnic: Ujeścisko-Łostowice, Jasień i Orunia Górna-Gdańsk Południe dotyczy poprawy funkcjonowania komunikacji miejskiej dla szerszej grupy mieszkańców. Proponowany łącznik może być alternatywą dla nowych tras wielu linii autobusowych dlatego będzie to korzyścią dla większej grupy pasażerów.
      W związku z tym, że razem z Tomkiem Torczem (RD Jasień) byliśmy uczestnikami debaty o wydłużeniu SKM na południe Gdańska organizowanej przez GW postanowiliśmy angażując jeszcze Przemka Haluka (RD Orunia Górna-Gdańsk Południe) zaproponować mniej kosztowną, zdecydowanie łatwiejszą do realizacji inicjatywę i przede wszystkim zgodną z miejskimi planami zagospodarowania przestrzennego. Przedstawiciele sąsiednich rad dzielnic widzą potencjał i korzyść dla mieszkańców swoich dzielnic, a to bardzo ważne.
      Drogi internauto,
      w chwili obecnej nie ma podjętych żadnych decyzji dotyczących wydłużenia tras autobusowych również nie ma 100% pewności, że łącznik będzie zrealizowany.
      Twoje pytanie cyt.: „Jak 113 i 213 miałyby jechać tym łącznikiem, skoro nawet nie jada Havla?” to nie zmienia faktu, że jedna z tych linii mogłaby zostać skierowana właśnie do węzła przy ul. Jabłoniowej.
      Planowanie i przyzwyczajanie ludzi do transportu publicznego to proces złożony, długotrwały i wieloetapowy, który w Gdańsku w mojej opinii raczkuje, aby mieszkańcy korzystali chętnie z komunikacji musi wiele czasu jeszcze upłynąć.

      Usuń