W maju wspólnie z radnymi sąsiednich dzielnic Jasień oraz Orunia Górna - Gdańsk Południe postanowiliśmy zaprosić na Ujeścisko-Łostowice redaktora Gazety Wyborczej. W związku z propozycją wydłużenia linii SKM w rejony południowych osiedli zaproponowaliśmy własną, tańszą i łatwiejszą do realizacji propozycję.
W wizji lokalnej udział wzięli:
-Michał Jamroż (Gazeta Wyborcza)
-Tomasz Torcz (Przewodniczący Rady Dzielnicy Jasień)
-Przemysław Haluk (Przewodniczący Rady Dzielnicy Orunia Górna - Gdańsk Południe)
-Paweł Piotr Wiśniewski (ja, Radny Dzielnicy Ujeścisko-Łostowice, pomysłodawca bloga, którego właśnie czytasz).
Treść postulatu:
Przedstawiciele trzech dzielnic proponują nowy szlak komunikacji, który usprawni i przyspieszy podróżowanie transportem publicznym po obszarze Gdańsk – Południe. Droga wyłącznie dla komunikacji miejskiej i służb ratunkowych.
W wizji lokalnej udział wzięli:
-Michał Jamroż (Gazeta Wyborcza)
-Tomasz Torcz (Przewodniczący Rady Dzielnicy Jasień)
-Przemysław Haluk (Przewodniczący Rady Dzielnicy Orunia Górna - Gdańsk Południe)
-Paweł Piotr Wiśniewski (ja, Radny Dzielnicy Ujeścisko-Łostowice, pomysłodawca bloga, którego właśnie czytasz).
Treść postulatu:
W ramach budowy odcinka ul. Nowej Bulońskiej Południowej, powstała droga techniczna od węzła Ujeścisko przy ul. Warszawskiej, wzdłuż Centrum Edukacyjnego Jabłoniowa, aż do zbiornika Świętokrzyska I. Niewiele brakuje do połączenia z ul. Porębskiego – wystarczy utwardzić (np. płytami betonowymi) odcinek długości ok. 500m.
W obowiązującym MPZP Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego nr 1823 przeznaczono nawet teren pod rezerwę drogową. Proponowane połączenie wpisuje się w strukturę podziałów geodezyjnych – wykorzystuje działki 0074.8/3, 0074.8/227 i 0074.8/226 czyli zgodnie z planami realizacji przez Miasto Gdańsk. Należy jednak ograniczyć poruszanie się proponowanym łącznikiem wyłącznie do komunikacji miejskiej i służb ratunkowych – zakazując ruchu aut prywatnych.
Połączenie ul. Porębskiego z Nową Bulońską Południową diametralnie zmieni funkcjonalność komunikacji miejskiej w południowej części Gdańska. Mieszkańcy uzyskają wygodny dojazd do Centrum Edukacyjnego Jabłoniowa, a także możliwość dotarcia do dużego powstającego węzła przesiadkowego „Ujeścisko”. Stąd będą mogli skorzystać z autobusu w stronę PKM na Jasieniu, tramwaju na „morenę” i PKM Brętowo, a w niedługiej perspektywie również połączenia wzdłuż ul. Nowej Warszawskiej. Takie rozwiązanie ma potencjał znacząco zmniejszyć strumień samochodów na ul. Świętokrzyskiej i al. Havla - mieszkańcy mając wygodne i szybkie połączenie w stronę ul. Jabłoniowej, Wrzeszcza i Oliwy, chętnie przesiądą się do komunikacji miejskiej.
Zwracamy uwagę na potrzeby sporego osiedla Pięć Wzgórz obsługiwanego przez proponowane połączenie. Jego mieszkańcy w inicjatywie pt. ”Walczymy o lepszą komunikację” organizowanym przez pomysłodawcę bloga gdanskpoludnie.pl, wyrazili chęć korzystania z transportu publicznego, ale również konieczność polepszenia oferty przewozowej. Należy podkreślić, że ul. Porębskiego to jedna z najbardziej zaludnionych ulic w południowej części Gdańska – ok. 3000 mieszkańców. Mieszkańcy oczekują bezpośrednich połączeń do Wrzeszcza, Kowal i PKM. Tymczasem dysponują najkrótszą linią autobusową w Gdańsku kursująca tylko do pętli Łostowice-Świętokrzyska, podczas gdy sąsiednie osiedla obsługiwane są przez bezpośrednie linie właśnie w w/w rejony.
Niemal pół tysiąca mieszkańców poparło postulat, który został wręczony śp. Pawłowi Adamowiczowi w październiku ubiegłego roku. Zarówno Pan Wiceprezydent Piotr Grzelak w październiku oraz Piotr Borawski w lutym deklarowali rozwiązanie i poprawę – do chwili obecnej brak odpowiedzi ZTM w Gdańsku.
Plusy BUS PASA:
-szybka linia autobusowa dla południowych dzielnic Gdańska
-oszczędność czasu dla pasażerów
-większa dostępność i atrakcyjność transportu publicznego
-udostępnienie węzła „Ujeścisko” dla mieszkańców dzielnicy Ujeścisko-Łostowice
-odciążenie ul. Świętokrzyskiej i Al. Havla od ruchu komunikacji miejskiej i prywatnej
-umożliwienie korzystania z zajęć w Centrum Edukacyjnym Jabłoniowa szerszej grupie mieszkańców Gdańska
-połączenie dwóch dużych dzielnic Jasienia i Ujeścisko-Łostowice
-nowe możliwości skomunikowania trzech południowych dzielnic: Ujeścisko-Łostowice Jasień i Orunia Górna-Gdańsk Południe
-dogodny dojazd do w Centrum Edukacyjnego Jabłoniowa oraz planowanego lodowiska i pływalni
-nowa siatka połączeń dla Zarządu Transportu Miejskiego
-oszczędności wozokilometrów dla ZTM i możliwość polepszenie oferty w innych rejonach
-możliwość szybkiego dotarcia na interwencje służb ratowniczych (m. in.: Straż Pożarna z lokalizacji przy ul. Jabłoniowej).
W celu realizacji BUS PASA należy:
-przeanalizować zasadność inwestycji przeprowadzając konsultacje społeczne
-zapewnić miejsca postojowe w ilości ok. 50 mieszkańcom ul. Porębskiego (realizacja w 2019r); obecnie parkują wzdłuż ulicy, co utrudnia poruszanie się autobusów
-wydłużyć prawoskręt z ul. Świętokrzyskiej w ul. Bergiela
-wydłużyć zatokę autobusową przystanek ”Zakoniczyn” (wg. GZDiZ projekt opracowywany w 2018r); podwójna zatoka zapewnieni bezpieczny postój
Kompletnie nie rozumiem zestawienia tej propozycji z wydłużeniem trasy SKM. SKM mialoby znaczenie dla całego Południa, ta propozycja w zasadzie tylko dla mieszkańców jednego osiedla (czy też rejonu) 5 wzgórz. I pisanie że to "diametralnie zmieni funkcjonalność komunikacji miejskiej w południowej części Gdańska" to gruba przesada. Jak skorzystają na tej zmianie mieszkańcy rejonu Havla czy Guderskiego? W jaki sposób odciąży to Havla od komunikacji miejskiej? Jaka korzyść jest dla mieszkańców Orunii Górnej? Doceniam, że starasz się lepiej skomunikować swoje osiedle, ale ubieranie tego w hasła diametralnych zmian w Gdańsku Południe i łączenie z wydłużeniem trasy SKM jest po prostu słabe.
OdpowiedzUsuńDziękuję za komentarz.
UsuńPropozycja łącznika to nowe możliwości skomunikowania trzech południowych dzielnic: Ujeścisko-Łostowice, Jasień i Orunia Górna-Gdańsk Południe.
Wybrane linie autobusowe będzie można przekierować z zakorkowanej Havla i skierować na stosunkowo szybki proponowany bus pas. Dzięki lepszej tzn. szerszej siatce połączeń może wiele osób zrezygnować z aut prywatnych właśnie na rzecz transportu publicznego. Mniej aut na Havla! Przypominam, że współautorem postulatu „Wyborcza mówi SKM, Radni trzech południowych dzielnic: zacznijmy od bus pasa!” jest Przemysław Haluk – Przewodniczący Rady Dzielnicy Orunia Górna – Gdańsk Południe, który również widzi potencjał dla swojej dzielnicy w proponowanym łączniku. Autobus 113, 213 czy 175 zamiast jechać przez pętle Łostowice-Świętokrzyska mógłby również jechać przez łącznik…
Ponadto podczas wcześniejszych rozmów radni dzielnicy Ujeścisko-Łostowice też chcieliby skomunikowania Ujeściska z osiedlem Pięć Wzgórz w ramach jednej administracyjnej dzielnicy.
Odpowiadając na pytanie dotyczące potrzeb mieszkańców ul. Guderskiego/Jaworzniaków – to mając na uwadze, iż ten rejon obsługiwany jest przez linie 156, 262, 155 i 115 tzn 4 linie odpowiedź jest oczywista…
Zgadza się.
OdpowiedzUsuńLokalnie można będzie uzyskać namiastkę SKM POŁUDNIE:przesiadka z autobusu w tramwaj a ztramwaju na PKM (w Brętowie, jeśli zrobią taką linię tramwajową). Skomunikowanie, opłaty. Lepiej niż teraz, daleko do ideału. Niemniej można się cieszyć jeśli to powstanie. Pytałem o to od dawna.
SKM to projekt kosztowny i odległy terminowo w realizacji choć ciekawy...
UsuńProponowany bus pas to propozycja możliwa do realizacji i droga będąca w planach miejskich.
Tak sobie myślę, że zamiast przechodzenia przez obecne oczywiste i słuszne utyskiwania i próby naprawienia tej niedopracowanej inwestycji trzeba było:
OdpowiedzUsuń1. Nie przedłużać linii tramwajowej do szkoły, ale od razy wykonać buspas z pętli do Porębskiego. Wersja lepsza. Pętla jako koniec i początek tras, miejsce przesiadkowe itd. A też naturalne przedłużenie kursów linii 295.
ALBO
2. Przedłużyć linię tramwajową JEDEN przystanek dalej, na wysokość Kłoczkowskiego i NA RAZIE zapomnieć o buspasie.
To naprawdę takie skomplikowane POMYSLEĆ DALEKOWZROCZNIE?
Nasza propozycja: Tomek Torcz – RD Jasień, Przemek Haluk – RD Orunia Górna-Gdańsk Południe i ja, Paweł Wiśniewski – RD Ujeścisko-Łostowice dotyczy właśnie opisanego przez Ciebie rozwiązania w pkt. 1. Jednocześnie wykorzystując potencjał łącznika można zmienić trasę np. linii 213 i/lub 255 (żadnych decyzji nie ma), aby mieszkańcy szerszej grupy południowej części Gdańska skorzystali na stosunkowo szybki dotarciu do nowego węzła przesiadkowego.
UsuńRejon Guderskiego - mimo że znacznie lepiej skomunikowany niż 5 wzgórz, też nie ma jakoś super. Niby 4 autobusy, ale poszczególne fragmenty tak naprawdę mają po 2, bo trasy kończą się na Jaworzniaków. A w weekend w zasadzie po 1. Ale ja nie domagam się tu poprawy - podałem to jako przykład. Bo tak jak pisałem - piszesz o wielkiej zmianie, a dotyczy tak naprawdę jednego osiedla. No i plusów na pół strony, a tak naprawdę to 2-3 , powtarzające się. W połączeniu z dzisiejszym artykułem w GW oraz podpięciem się pod temat SKM nie da się nie odnieść wrażenia, że pod hasłem wielkiej zmiany ma być po prostu lepiej skomunikowane jedno osiedle. Żeby było jasne - nie twierdzę że nie powinno być, i życzę powodzenia, tylko propaganda aż bije po oczach.
OdpowiedzUsuńA wracając do meritum, to jakie są konkretne proponowane trasy autobusów. Jak 113 i 213 miałyby jechać tym łącznikiem, skoro nawet nie jada Havla? W rozładowanie korków i nagle przerzucenie się ludzi na komunikację to nie wierzę. Deklaracje deklaracjami, a w pracy na czas trzeba być.
Propozycja radnych trzech południowych dzielnic: Ujeścisko-Łostowice, Jasień i Orunia Górna-Gdańsk Południe dotyczy poprawy funkcjonowania komunikacji miejskiej dla szerszej grupy mieszkańców. Proponowany łącznik może być alternatywą dla nowych tras wielu linii autobusowych dlatego będzie to korzyścią dla większej grupy pasażerów.
UsuńW związku z tym, że razem z Tomkiem Torczem (RD Jasień) byliśmy uczestnikami debaty o wydłużeniu SKM na południe Gdańska organizowanej przez GW postanowiliśmy angażując jeszcze Przemka Haluka (RD Orunia Górna-Gdańsk Południe) zaproponować mniej kosztowną, zdecydowanie łatwiejszą do realizacji inicjatywę i przede wszystkim zgodną z miejskimi planami zagospodarowania przestrzennego. Przedstawiciele sąsiednich rad dzielnic widzą potencjał i korzyść dla mieszkańców swoich dzielnic, a to bardzo ważne.
Drogi internauto,
w chwili obecnej nie ma podjętych żadnych decyzji dotyczących wydłużenia tras autobusowych również nie ma 100% pewności, że łącznik będzie zrealizowany.
Twoje pytanie cyt.: „Jak 113 i 213 miałyby jechać tym łącznikiem, skoro nawet nie jada Havla?” to nie zmienia faktu, że jedna z tych linii mogłaby zostać skierowana właśnie do węzła przy ul. Jabłoniowej.
Planowanie i przyzwyczajanie ludzi do transportu publicznego to proces złożony, długotrwały i wieloetapowy, który w Gdańsku w mojej opinii raczkuje, aby mieszkańcy korzystali chętnie z komunikacji musi wiele czasu jeszcze upłynąć.