31 stycznia 2023

Radni z Zaborni o komunikacji dla Cedrowej i N. Olchowej

Nowa Warszawska i zmiany w komunikacji na południu
Publikacja planowanych zmian w komunikacji miejskiej po otwarciu linii tramwajowej Nowa Warszawska wywołała olbrzymią dyskusję i falę niezadowolenia pasażerów. ZTM oznajmił, że zamierza całkowicie zlikwidować linię 118, skrócić trasy 156 oraz wydłużyć linię 175 i chciałbym skupić się w tym tekście w szczególności na trasie linii 175

Na profilu Zabornia: Radni dzielnicy Ujeścisko-Łostowice SJ i PC prowadzonym przez Pawła Czoskę i Stanisława Jażdżewski opublikowane zostało stanowisko wymienionych radnych o planowanej zmianie trasy linii 175, która miałaby przebiegać zamiast ul. Łostowicką autobus pojechałby od ul. Warszawskiej przez ul. Cedrową, Nową Olchową do Kartuskiej, a w odwrotnym kierunku Siedlce - Kartuska - Nowa Olchowa - brama zachodnia Cmentarza Łostowickiego - Cedrowa - Łódzka - Havla i dalej stałą trasą do pętli Maćkowy. 

Plan wydłużenia linii 175 przez Cedrową uzyskał u nich spore zadowolenie dzięki czemu mieszkańcy dwóch sporych osiedli Wolne Miasto i Zielony Stok zlokalizowanych wzdłuż ul. Cedrowej zyskają lepszą ofertę transportu zbiorowego.

Komunikacyjny chaos na południu Gdańska
Opublikowanie planowanych zmian w taki sposób to brak transparentności procesu konsultacji z mieszkańcami - twierdzi Paweł Czoska. Opinia samych Przewodniczących Rad Dzielnic mimo, że na pewno działają w dobrej wierze nie odzwierciedla potrzeb mieszkańców.

Mieszkańcom Wolnego Miasta i Zielonego Stoku najbardziej zależy na tym, aby ich dzieci miały bezpośredni autobus z Wolnego Miasta do SP14 na Siedlcach ul. Kartuska bez przesiadek na Emaus i to jest nasz target - dodaje rozmówca.

"Ponadto zapomina się o tych częściach dzielnicy jak osiedle Wolne Miasto, Zielony Stok czy część ul. Myśliwskiej. Dlatego też wydaliśmy swoje oświadczenie w tej sprawie informując Radę Dzielnicy Ujeścisko-Łostowice i Zarząd Transportu Miejskiego. Mamy wszyscy jeden cel, ale odmiennie patrzymy na te części dzielnicy które są nam bliskie. Przykładem jest tu Wolne Miasto, których dzieci zgodnie z rejonizacją muszą długą drogę do szkoły, a mianowicie do SP14 przy ul. Kartuskiej na Siedlcach. Po drodze mają przesiadkę na Emaus, a autobus 195 jeździ co godzinę i nie zdążą to muszą czekać na kolejny (1h). Rada Dzielnicy Orunia Górna - Gdańsk Południe nie widziała sensu rozszerzenia linii 175 przez Nową Olchową, a dla tych dzieci to szansa i alternatywa, aby przesiąść się na 167 przy Kartuskiej. W piśmie przytoczyliśmy wiele konkretów które wskazywały że ZTM planował to od wielu lat poprzez miejskie inwestycje drogowe choćby zatoki autobusowe, które stały puste od 2012 roku, kiedy to utwardzono ul. Cedrową." - mówi Paweł Czoska.
 
174 receptą na zmianę trasy 175.
Komunikacja na południu
"Dziś wiemy. że jest koncepcja zmiany z 175 na 174. Każda konsultacja jest niezbędna bo miasto to żywy organizm, który ciągle się rozwija i trzeba korygować połączenia. Tu zawsze będziemy walczyć o interesy naszych mieszkańców (przyp. rejon Zabornia). Dlatego też chcemy, aby pomyśleli również nad tym. Odjazdy na węźle Emaus brały pod uwagę poranne i popołudniowe przepełnione mikrobusy 195. Nie wypowiadamy się na temat linii 118 i innych na Ujeścisku bo zapewne są osoby, które mają większą wiedze na ten temat od nas.  Czytaliśmy też głosy że to wszystko dla seniorów. Wiem, że to grupa na którą zawsze mogą liczyć w wyborach politycy dlatego ją tak głaskają, ale to nawet nie jest 10% populacji dzielnicy i powinniśmy się skupić na dzieciach bo jak one nie dojadą szybko do szkół to rodzice będą wozić ich samochodami a to na pewno nie poprawi porannych korków. W komentarzu napisano że to kosztem innej dzielnicy. Nie dbam o to bo oni nie dbali o nas a interesował tylko interes tamtej części. Może to brutalne ale prawdziwe. Wyrosły nam tu od 10  lat 2 duże osiedla i jak my o nich się nie upomnimy to nikt tego nie zrobi." - kontynuuje Paweł Czoska.

Autobus 175 wciąż jeździłby do pętli Siedlce.
Komunikacja na południu

Linia 118: likwidacja. Pasażerowie podróżujący w relacji Ujeścisko-Centrum skorzystają z tramwajów argumentuje ZTM.
Komunikacja po uruchomieniu Nowej Warszawskiej

Linia 156: skrócenie trasy. Kursująca od strony szkoły metropolitalnej będzie dojeżdżać tylko do węzła przesiadkowego „Ujeścisko”, tzn. nie będzie już dalej jechać przez ul. Piotrkowską do pętli Siedlce.
Wszelkie zmiany planowane są od marca 2023 roku po uruchomieniu linii tramwajowej Nowa Warszawska.
Komunikacja na południu

Na liniach tramwajowych też będą spore zmiany, które wielu mieszkańcom się nie spodobały. Trwają rozmowy ZTM z radami dzielnic, już 3-ego lutego przedstawiciele ZTM pojawią się na sesji Rady Dzielnicy Ujeścisko-Łostowice. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do aktywnego udziału.

Paweł Wiśniewski
redaktor naczelny
Będą kolejne boiska

Będą kolejne boiska

O budżecie obywatelskim

O budżecie obywatelskim

Będzie bezpieczniej

Będzie bezpieczniej

Komunikacja miejska

Komunikacja miejska