26 kwietnia 2021

Wizja Gdańska 2040 - głosowanie

Gdańska za 20 lat! To myśl przewodnia plebiscytu Gazety Wyborczej "Supermiasta i Superregiony 2040". Co mieszkańcy chcieliby zmienić, w którym kierunku nasze miasto powinno podążać i jakie priorytety wyznaczyć? Jak mieszkańcy południowej części Gdańska wyobrażają sobie najbliższą okolicę za 20 lat? Wizja czy abstrakcja? Planować należy na wiele lat w przód, odwrotnie niż planowano naszą okolicę. Co jest priorytetem dla naszych sąsiadów.
Poniżej 12 propozycji, z których wybieramy 7 najistotniejszych zatem warto głosować. 

Kolej do południowych dzielnic
To jedyny sposób, by obsłużyć wielkie sypialnie w tej części miasta i usprawnić dojazd z sąsiednich gmin
To miasto ma kolor zielony
Zmiany klimatu i myślenia o otaczającej nas rzeczywistości, muszą też zmienić podejście do roli zieleni w mieście
Gdańsk na dwóch kółkach
Stworzenie spójnego systemu dróg rowerowych i zwiększenie udziału podróży rowerem w mieście
Miasto obywatelskie
Władze miasta powinny zwiększać udział mieszkańców w decydowaniu o rozwoju Gdańska
Wizja zero
Miasto bez ofiar śmiertelnych i przyjazne dla pieszych
Planowanie przestrzenne „z głową”
Nowe osiedla i biurowce powiązane z okoliczną zabudową, spójność architektoniczna i komunikacyjna
Śródmieście przyjazne dla mieszkańców
Uregulowanie najmu krótkoterminowego. Miasto przyjazne turystom, ale nie zadeptane przez nich
Wzmacnianie legendy
Promowanie Gdańska jako miasta wolności i solidarności
Komunikacja miejska na miarę XXI wieku
Wymiana taboru autobusowego na zeroemisyjny
Wyjście z cienia
Dalsza rewitalizacja zaniedbanych dzielnic Gdańska
Postawmy na tramwaje
Zwiększenie efektywności transportu tramwajowego, budowa nowych tras na Dolnym Tarasie
Gdańsk spogląda na wodę
Skuteczniejsze wykorzystanie potencjału Motławy oraz rozwój turystyki i aktywności wodnej

Plebiscyt trwa do 3.05.2021r. do godz. 23:59

Południowa myśl wizji Gdańska 2040
Na wstępnie to za 20 lat prawdopodobnie nasze dzieci będą miały swoje dzieci, a to oznacza, że będziemy dziadkami lub babciami:) Życzę wszystkim, abyśmy spotkali się w tym samym gronie plus wnuki:)

Po pierwsze bezpieczne ulice, tereny rekreacyjno-sportowe, zielone parki i sprawna komunikacja miejska.
Wizję bezpiecznych ulic realizuję poprzez wygrane projekty poprawy bezpieczeństwa na ul. Platynowej - doświetlenie LED przejść dla pieszych (dwa przejścia na wysokości Lidla i Policji) i kolejne na wysokości Rumla w tym roku realizacja (wygrane w BO). Dodatkowo na Porębskiego na wys. nr 50 oraz przed szkołą Olimpijczyk wyniesione przejście, które będzie doświetlone LEDami i kolejne na Bergiela na wynik współpracy z radą dzielnicy i ponownie wygranych w BO. W bieżącej edycji już złożyłem projekt poprawy bezpieczeństwa na ul. Piotrkowskiej (trzy oświetlone LEDami przejścia). Ponadto wizualne zwężenia jezdni wyspami segregującymi ruch oraz elastycznymi, odblaskowymi słupkami.

Spowolnienie ruchu poprzez wizualne zawężanie jezdni lub też doświetlanie przejść spowoduje wzrost bezpieczeństwa przede wszystkim dla pieszych, choć wielu mieszkańców niestety nie rozumie w jakim celu inwestycja warta 10 000 tysięcy przy współpracy z GZDiZ ma poprawić bezpieczeństwo to efekt jest widoczny gołym okiem. Tak było: [niebezpieczny fragment Porębskiego], tak jest [poprawa bezpieczeństwa na łuku Porębskiego] .

Tereny rekreacyjno-sportowe: na pierwszym miejscu lokalizacja pomiędzy zbiornikami retencyjnymi Świętokrzyska 1 i 2. Obecnie realizowana jest budowa dwóch boisk z rekreacyjnym placem dla dzieci oraz altanami do grilowania [relacja z placu budowy], co więcej kontynuacją rozwoju tego terenu jest kolejny wygrany projekt BO o nazwie [Multi Park], mini boisko dla dzieci i boisko do koszykówki 3x3 oraz strefa wypoczynku dla rodzin i popularny w tym czasie parkour.  Uzupełnieniem tej inwestycji jest również wygrany w BO Zielony Park. (łącznie ok 1,5mln)

Po drugie rekreacyjna przestrzeń Podleckiego/Łucznica: planowane boisko, pumptruck, plac zabaw to wizja aktywistów zza między, radnych z dzielnicy Orunia Górna – Gdańsk Południe.

Właśnie w taki sposób mieszkańcy południowych osiedli powinni spędzać wolny czas z rodzinami. Zielono, aktywnie i bezstresowo to model rodziny dla Gdańska 2040.

Na koniec wiecznie kulejąca, stojąca w korkach, albo psująca się komunikacja miejska. Obecnie niby jest, ale jej jak potrzeba to jednak nie ma. Dlaczego, albo tramwaj odjeżdża spod drzwi, a niby system door-to-door, albo się spóźnia, a innym razem operator twierdzi, że był kierowca ale w sumie to pasażer wie lepiej bo wciąż czeka i następnym razem wybiera taxi, a w konsekwencji kupuje auto (patrz ja, aktywista). SKM czy PKM to dla pasażera bez różnicy może być TGV (francuska kolej jeżdżąca 300km/h) niech będzie tramwaj... Podstawa to dostępność 300-400m i częstotliwość kursowania oraz bezpośrednia możliwość dotarcia do miejsca docelowego w przeciwieństwie do obecnej rzeczywistości. Kolej na południe Gdańska! Szybka i sprawna to klucz do sukcesu. Punktualny i przyjemny dojazd do pracy oraz powrót. Zamiast tysięcy kierowców stojących codziennie w korkach szybki szynowy transport. Ponadto bezpieczne ulice i przejścia dla pieszych, tereny rekreacyjne i zielone parki to przestrzeń przyjazna mieszkańcom.

Paweł Wiśniewski
redaktor naczelny
- twórca http://gdanskpoludnie.pl/
- email: gdanskpoludnie@gmail.com



BO 2020 - potrójna wygrana

BO 2020 - potrójna wygrana

Niebezpieczny łuk

Niebezpieczny łuk

Prawoskręt na Havla

Prawoskręt na Havla

Kolejne blokowiska

Kolejne blokowiska