19 czerwca 2022

PKM Południe - wnioski po spacerze wzdłuż trasy

Poprowadzenie nowej linii kolejowej przez Południe Gdańska ma szansę diametralnie poprawić sytuację komunikacyjną mieszkańców. Od pierwszych dyskusji w kwietniu 2019 (w których uczestniczyliśmy razem z Tomaszem Torczem) projekt PKM Południe nabrał konkretnych kształtów. Koncepcja przeszła kilka zmian. Na początku czerwca odbył się spacer trasą pierwszych etapów nowej kolei – od stacji Gdańsk Śródmieście do planowanego węzła Kowale. Trasa objęła też przyszłą ul. Nową Świętokrzyską.

Na samym początku trasy wciąż rozważane są dwa warianty przejścia przez Trakt Św. Wojciecha. Każdy wiąże się z pewnymi wyburzeniami – czy to sklepu (dyskontu), czy też kilku kamienic. Optymalne rozwiązanie wskaże dopiero Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, które jest w trakcie prac. Co ciekawe, przystanek który tu powstanie będzie ok. 10-12 metrów nad drogą, na wysokości górnych pięter pobliskich budynków.

Dalszy przebieg linii możliwy jest w tunelu, wykopie lub rozwiązaniu pośrednim. Przebudowane zostanie skrzyżowanie Świętokrzyska/Havla, wraz z pętlą Łostowice-Świętokrzyska. Powstanie tu podziemna stacja połączona z węzłem integracyjnym. Tu w zasadzie kończy się pierwszy etap PKM Południe, jednak o wiele sensowniej byłoby pociągnąć inwestycję dalej aż do węzła Kowale. Stosunkowo niewielkim kosztem (jak na taką inwestycję) można objąć zasięgiem pociągu o wiele więcej mieszkańców. Zyskaliby turyści. Warto zauważyć, że Nowa Świętokrzyska uzyskała finansowanie z Polski Ład – Program Inwestycji Strategicznych, ale tylko w postaci jednego pasa w każdą stronę. Brakującą przepustowość może nadrobić jedynie powstająca równolegle kolej.

Przedstawiciele PKM potwierdzili też powstanie przystanku o wstępnej nazwie Wielkopolska. To tutaj linia PKM będzie się rozdwajać, na południe odbije nitka aglomeracyjna, obsługująca Kolbudy, Starą Piłę, a nawet Pruszcz Gdański.

Spacer-wizja lokalna zakończył się w miejscu planowanego dużego węzła integracyjnego Kowale, uzyskaliśmy jednak również informację o dalszym przebiegu.

Etap V zakłada połączenie PKM Południe z istniejącą linią, pomiędzy przystankami Jasień i Kiełpinek. Dotąd rozważane były dwa warianty przebiegu: jeden integrujący się z nową pętla Ujeściśko przy Al. Adamowicza, oraz drugi przecinający ul. Stężycką (atrakcyjny dla mieszkańców Kokoszek). Podjęto decyzję o odrzuceniu drugiego wariantu – linia PKM zostanie poprowadzona wzdłuż rezerwy ul. Nowej Bulońskiej Południowej, a następnie wzdłuż al. Armii Krajowej. Jest to wariant określany jako „niebieski”.

PKM Południe zorganizuje niedługo kolejną serię warsztatów i spotkań konsultacyjnych. Będziemy w nich uczestniczyć, do czego zachęcamy również czytelników.
Mapy planowanego przebiegu i przystanków dostępne są na https://pkm-poludnie.pl/.

Tomasz Torcz - opracowanie tekstu
Przewodniczący Rady Dzielnicy Jasień

Paweł Wiśniewski
redaktor naczelny

Będą kolejne boiska

Będą kolejne boiska

O budżecie obywatelskim

O budżecie obywatelskim

Będzie bezpieczniej

Będzie bezpieczniej

Komunikacja miejska

Komunikacja miejska